Honda Fury Forums: banner

Olieverversingsinterval

17K views 27 replies 19 participants last post by  hektor  
#1 ·
Ik krijg vandaag een servicebeurt van 600 mijl en vroeg me af wat anderen doen met de olie verversingsintervallen. Ik weet dat de handleiding 8.000 mijl aangeeft, maar dat lijkt me een lange tijd voor conventionele olie. Mijn Can Am Spyder heeft intervallen van 3.000 mijl en dat is met volledig synthetische olie. Ik weet ook dat bijna elke handleiding zegt dat je jaarlijks olie moet verversen, maar ik heb dat nog nooit een erg praktische leidraad gevonden. Wat doen anderen met olieverversingen?

#2 ·
Zoals je zei, is het niet erg praktisch of kosteneffectief. Ik heb mijn 600 mijl service gedaan met Lucas olieproducten en omdat ik in het zuiden van Ohio woon, blijf ik langer doorrijden in de herfst. Ik laat de motor ook af en toe draaien in de wintermaanden en het weer laat me niet rijden. Ik zal het waarschijnlijk volgend voorjaar verversen of bij de kilometerstand die Honda aangeeft, wat het eerst komt.

#9 ·
Mijn beste vriend zegt het jaarlijks te doen. Maar hij woont in Michigan, stopt in november met rijden, zet de motorfiets weg en haalt hem dan in de lente weer tevoorschijn. Als onderdeel van zijn voorbereiding in de lente, ververst hij de olie.

Zoals je zei, is het niet erg praktisch of kosteneffectief. Ik heb mijn 600 mijl service gedaan met Lucas olieproducten en omdat ik in het zuiden van Ohio woon, blijf ik langer in de herfst rijden. Ik laat de motorfiets ook af en toe draaien in de wintermaanden en het weer laat me niet rijden. Ik zal het waarschijnlijk volgend voorjaar verversen of de kilometerstand die Honda aangeeft, wat het eerst komt.
Als je dit weekend niet hoeft te werken, laten we ze dan allebei doen, ik ben te laat. Bij mij of bij jou?

#3 ·
Je moet oppassen dat je de olie niet te vaak ververst als je de mengsels (olie en synthetisch) gebruikt, anders kunnen de ringen verglaasd raken, heb ik me laten vertellen.

Ik zou het misschien afronden en de mijne om de 5.000 doen. Maar zeker niet om de 3.000, zoals bij mijn auto met conventionele olie.

#5 ·
Ik heb een paar weken geleden net mijn tweede olieverversing gedaan en mijn kilometerteller stond op 8100 mijl. Ik zal mijn volgende doen bij 1300 omdat de olie ZWART was. Ik wil geen interne schade aanrichten door het zo donker te laten worden. Ik gebruik gewone olie en geen synthetische olie. Misschien doe ik het de volgende keer met synthetische olie.

#7 ·
Als je een goede synthetische olie gebruikt, kun je volstaan met 10K OCI's (Oil-Change-Intervals). Met de komst van deze moderne smeermiddelen (synthetische oliën) behoren 3K OCI's tot het verleden, tenzij je nog steeds luistert naar de vermaningen van je vader. Als je geruststelling nodig hebt, stuur dan een monster in naar Blackstone Labs. Mijn twee centen...........

Proost

#8 ·
Als je een goede synthetische olie gebruikt, kun je het af met 10K OCI's (Oil-Change-Intervals). Met de komst van deze moderne smeermiddelen (synthetische oliën) behoren 3K OCI's tot het verleden, tenzij je nog steeds afgestemd bent op de vermaningen van je vader. Als je geruststelling nodig hebt, stuur dan een monster in naar Blackstone Labs. Mijn twee centen...............

Proost
3000 behoort misschien tot het verleden, maar als het gratis is, neem je het.lol

#10 · (Edited)
Ik ben een beetje obsessief met onderhoud, zoals je hieronder kunt zien aan mijn administratie.
Ik ga over op een interval van 5K of 10K bij mijn volgende olieverversing. Ik ga de olie laten testen bij 5K en van daaruit verder kijken. Ik heb hetzelfde gedaan met de olie van mijn vrachtwagen en die was uitstekend getest bij 5K, dus ik houd dat getal aan.

Ik heb de motorfiets in februari van dit jaar gekocht. Een week later stond de teller op 822 mijl. Voor garantiedoeleinden heb ik Honda of Winter Haven de eerste service van 600 mijl laten uitvoeren (een beetje laat).

Bij 1583 mijl controleerde ik mijn differentieel en het was zwart en er zat veel metaal in, dus ik heb het vervangen door Amsoil 80w versnellingsbakolie.

Bij 3400 mijl was de "Honda"-olie extreem zwart, dus ik heb het zelf vervangen met Amsoil 10w40 Cycle-olie en een K&N-oliefilter. (Ik kende het Amsoil O/F-nummer op dat moment niet)

Bij 3988 controleerde ik het differentieel opnieuw en opnieuw was de olie zwart, maar dit keer zat er geen metaal in. Dus ik heb het weer vervangen met Amsoil 80w.

Ik heb net een paar weken geleden de service van 8000 mijl laten uitvoeren en de Amsoil die eruit kwam, was erg schoon. Dus kreeg ze deze keer meer Amsoil-olie en een Amsoil-filter, de differentieelolie werd weer met Amsoil vervangen en kwam deze keer eindelijk schoon uit. Nieuwe NGK-bougies (de originelen waren slechts licht versleten)
En ik heb het OEM-luchtfilter vervangen door een K&N.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over hoe het op de Amsoil heeft gereageerd. Het is kostbaar, maar het zou de slijtage aanzienlijk lager moeten houden dan conventionele olie, zodat de motorfiets vele, vele jaren meegaat.

#11 ·
Bij 1583 mijl controleerde ik mijn differentieel en het was zwart en er zat veel metaal in, dus ik verving het door Amsoil 80w tandwielolie.

Bij 3400 mijl was de "Honda" olie extreem zwart, dus ik verving het zelf met Amsoil 10w40 Cycle olie en een K&N oliefilter. (Ik kende het Amsoil O/F nummer op dat moment niet)

Bij 3988 controleerde ik de differentieel opnieuw en opnieuw was de olie zwart maar dit keer zat er geen metaal in. Dus ik verving het opnieuw met Amsoil 80w
Wat heeft u ertoe aangezet om naar de differentieelolie te kijken?

Kreeg u er vreemde geluiden uit?

De mijne lijkt meer te rammelen dan te malen, ik vraag me gewoon af of... misschien tijd om er een te doen 7000 mijl

#16 ·
Met de Gn4 honda-olie suggereert de handleiding elke 8000 mijl of 12300 km of 1 jaar voor een olieverversing. Ik zocht hier naar een antwoord en werd gebombardeerd met meningen en suggesties. Ik wilde alleen een direct antwoord op wat de fabrikant aanbeveelt, dus voor degenen die daarnaar op zoek zijn, is mijn antwoord uit de handleiding zelf als je honda Gn4-olie gebruikt.

#19 ·
Met de Gn4 honda olie suggereert de handleiding elke 8000 mijl of 12300 km of 1 jaar voor een olieverversing. Ik zocht hier naar een antwoord en werd gebombardeerd met meningen en suggesties. Het enige wat ik wilde was een rechtstreeks antwoord op wat de fabrikant aanbeveelt, dus voor degenen die daarnaar op zoek zijn, is mijn antwoord uit de handleiding zelf als je honda Gn4 olie gebruikt.
Ik gebruik ook de Honda olie. In Sydney is "echte" Honda olie van de onderdelenbalie van mijn lokale Honda dealer goedkoper dan welke andere olie dan ook van de kortingszaken voor auto-onderdelen en het is altijd op voorraad. Ik had nooit verwacht dat de OEM olie van een dealer goedkoper zou zijn, laat staan veel goedkoper dan andere oliën, maar ik klaag niet. Sinds COVID toesloeg en ik vanuit huis werk, haalt mijn motorfiets de 3000 KLM per jaar nauwelijks, dus ik ververs hem gewoon volgens de handleiding om de 12 maanden.

#17 ·
Ik krijg vandaag een servicebeurt van 600 mijl en vroeg me af wat anderen doen met de olieverversingsintervallen. Ik weet dat de handleiding 8.000 mijl aangeeft, maar dat lijkt me een lange tijd voor conventionele olie. Mijn Can Am Spyder heeft intervallen van 3.000 mijl en dat is met volledig synthetische olie. Ik weet ook dat bijna elke handleiding zegt dat je de olie jaarlijks moet verversen, maar ik heb dat nog nooit een erg praktische leidraad gevonden. Wat doen anderen met olieverversingen?
Ik ververs de mijne om de 5000 km of 3100 mijl

#18 ·
Ik krijg vandaag een servicebeurt van 600 mijl en vroeg me af wat anderen doen met de olie verversingsintervallen. Ik weet dat de handleiding 8.000 mijl aangeeft, maar dat lijkt me een lange tijd voor conventionele olie. Mijn Can Am Spyder heeft intervallen van 3.000 mijl en dat is met volledig synthetische olie. Ik weet ook dat bijna elke handleiding zegt dat je de olie jaarlijks moet verversen, maar ik heb nog nooit gemerkt dat dat een erg praktische leidraad is. Wat doen anderen met olie verversen?
Omdat ik minder dan 8000 mijl/jaar rijd, wordt de olie jaarlijks ververst, volgens de handleiding.
Image

Maar ik ben een van die gekken die de neiging hebben om de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen.

Wat betreft de praktische bruikbaarheid van jaarlijkse verversingen, beschrijft dit artikel enkele van de redenen waarom fabrikanten ze voorschrijven:

#22 ·
Ik volg de aanbevelingen van Honda, ik ververs mijn olie om de 12000 km, maar ik houd me strikt aan het gebruik van GN4-olie. Ik heb 81000 km op mijn motor en als ik mijn olie ververs, is deze donker maar niet zwart, dus ik ben daar tevreden mee. Wat mijn differentieel betreft, heb ik de olie erin 4 keer ververst in de eerste 22000 km, de olie werd de eerste 3 keer dat ik hem ververste erg vuil. Ik gebruik Royal Purple versnellingsbakolie, het is duur maar zeer goede olie. 1 fles is voldoende voor 4 differentieelverversingen. Ik denk dat het achterwiel in het begin moet worden ingereden, maar als het dat doet, kun je langer wachten tussen de differentieelverversingen. Ik ben groot voorstander van olieverversingen, maar ik ben ook een slaaf van de aanbevelingen van de fabrikant. Als je GN4-olie gebruikt, is elke 12000 km veilig, mijn motor loopt als een zonnetje, maar ik woon ook in Canada en de hitte is hier niet zo erg, de zomer ligt tussen de 72 en 95 graden.

#23 ·
[CITAZIONE="rickybee1973, post: 1747968, membro: 74670"]
Ik volg de aanbevelingen van Honda, ik ververs de olie elke 12.000 km, maar ik ben streng in het gebruik van GN4-olie. Ik heb 81.000 km met mijn motor gereden en als ik de olie ververs, is deze donker maar niet zwart, dus ik ben tevreden. Wat mijn differentieel betreft, heb ik de olie 4 keer vervangen in de eerste 22.000 km, de olie werd de eerste 3 keer dat ik hem verving erg vuil. Ik gebruik Royal Purple tandwielolie, het is duur maar erg goed. Een fles is voldoende voor 4 differentieelverversingen. Ik denk dat de achterkant in het begin wat moet worden ingereden, maar als het eenmaal lukt, kun je meer verwachten tussen de verversingen. Ik ben een groot liefhebber van olieverversingen, maar ik ben ook een slaaf van de aanbevelingen van de fabrikant. Als je elke 12.000 km GN4-olie gebruikt, is het veilig, mijn motor draait als een bom, maar ik woon ook in Canada en hier is het niet zo warm, in de zomer schommelt het tussen de 22 en 35 graden.
[/CITAZIONE]
Het handboek spreekt over het verversen van de olie elke 6000 km